Αγάπη μου, εκπαίδευσα τον πελάτη!

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός. Όλοι έχουμε μια αξιοθαύμαστη ξεχωριστή προσωπικότητα, που αν και μοιράζεται κάποια βασικά συστατικά με τους συνανθρώπους μας, κρύβει μέσα της κάποια μοναδικά στοιχεία που συντελούν στις επιλογές μας. Το «γούστο», η φράση «μου αρέσει» και γενικότερα η αίσθηση του «ωραίου» είναι τόσο υποκειμενικό, όσο κι εμείς.

Παίρνοντας την παραπάνω παράγραφο υπόψη και με επιπλέον κριτήριο του ότι ζω στην Ελλάδα, τη χώρα των ποιητών, ζωγράφων και συγγραφέων, μια χώρα που δε νοείται κανείς να μην είναι καλλιτέχνης, έχω συναντήσει αρκετά διαφορετικά γούστα και όπως καταλαβαίνετε, στο χώρο του Web, το προσωπικό γούστο επηρεάζει αρκετά την εξέλιξη ενός project.

Πριν συνεχίσω στο κυρίως θέμα, πρέπει να τονίσω ότι δεν ειρωνεύομαι όταν μιλάω για τους Έλληνες καλλιτέχνες και δεν το θεωρώ κακό. Οι σπουδαίοι λαοί έχουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Οι άγγλοι για παράδειγμα, είναι «άγγλοι» στα ραντεβού τους.  Ε, οι Έλληνες είναι Καλλιτέχνες και σε όποιον αρέσει.

Φίλε Καλλιτέχνη, καταρχήν ζητώ άδεια να μιλήσω. Έπειτα, πρέπει να σου ξεκαθαρίσω τι δουλειά κάνω και γιατί μου δίνεις τα χρήματα σου. Είμαι εδώ,

α.  Για να σε συμβουλέψω πως θα χρησιμοποιήσεις το web για να προωθήσεις το προϊόν σου ή την υπηρεσία σου και

β.  Για να σου δείξω πως ακριβώς θα πρέπει να είναι η ιστοσελίδα σου, το newsletter σου, το blog σου, η σελίδα προσγείωσης για την καμπάνια σου, το mini website σου, ώστε να πληροί όλες εκείνες τις προϋποθέσεις που απαιτούνται για να μπορέσει να ειδωθεί και να βρεθεί  από αυτούς που επιθυμείς.

Πρέπει να λάβουμε υπόψη τον χρήστη γεωγραφικά, τις συνθήκες που επικρατούν εκεί, υπάρχουν γρήγορες γραμμές;  Είναι ο χρήστης μορφωμένος ψηφιακά και ποιο είναι το επίπεδο του; Τι λένε τα τελευταία στατιστικά για το ποιες σελίδες προτιμά και τη μορφή αυτών;  Πως αλληλεπιδρά στις διαφημίσεις και ποιες σελίδες συνήθως προτιμά σε ένα απλό εταιρικό website;

Ποια μορφή εταιρικού website τον διώχνει και ποια τον κρατά;

Αυτά είναι μερικά βασικά ερωτήματα, από μια πληθώρα προϋποθέσεων που απαιτούνται για να υλοποιηθεί και να σχεδιαστεί μια ιστοσελίδα που έχει σκοπό.

Για τις υπόλοιπες ιστοσελίδες, υπάρχει μόνο ένα case study που δεν είναι άλλο από το zombo.com!

γ.  Αφού τελειώσω με τις βαρετές μου συμβουλές, αν θέλεις, ( εγώ θέλω πολύ! ) θα σχεδιάσω για σένα αυτό το website και θα βάλω μέσα τη προσωπική μου πινελιά, θα κινηθώ ίσως στις web trends της εποχής και θα προσπαθήσω να εισάγω επίσης το δικό σου μοναδικό προσωπικό γούστο.

Ζητώ όμως τη κατανόηση σου. Υπάρχουν τόσοι κανόνες και τόσα όρια, που κάποιες φορές έρχονται σε αντίθεση με τη δική μου προσωπική πινελιά και με το δικό σου προσωπικό γούστο και υπάρχει πιθανότητα να μην καταφέρω να τα εισάγω αρμονικά, δίνοντας μεγαλύτερη σημασία στους κανόνες που εξυπηρετούν τους στόχους της ιστοσελίδας,  γιατί ας μη ξεχνάμε σε παρακαλώ το ότι τη σχεδιάζω για να τους πετύχει.

Εγώ αναλαμβάνω να καταπιέσω το δικό μου προσωπικό πινέλο που θέλει να βγάλει διάφορες νότες, συνεφάκια, ουράνια τόξα και πολύχρωμες ημκυκλικές, χαλασμένες επιφάνειες που γυαλίζουν. Σου ζητώ ταπεινά να αναλάβεις να περιορίσεις το δικό σου!  ΟΚ;

Όχι δικέ μου. Δεν είναι ΟΚ. Γιατί να περιορίσεις το δικό σου;  Επειδή στο ζητάω;

Ε, και; Με ξέρεις κι από χθες; ( Ακόμα και να με ξέρεις, μην απαντήσεις Ναι, προσπαθώ να βγάλω ένα νόημα εδώ… :p )

Αυτό είναι ένα βασικό λάθος που κάνουμε συνήθως εμείς οι web designers και οι απανταχού managers εταιριών.  Αυτό που έχουμε υποχρέωση να κάνουμε,  είναι να εκπαιδεύσουμε τον ενδιαφερόμενο Καλλιτέχνη και να του εξηγήσουμε με επιχειρήματα και παραδείγματα,  ότι αν πληρώσει για να δει το προσωπικό του γούστο στην οθόνη,  δεν πετυχαίνει το στόχο του.

Αν θέλει και έχει διαθέσιμα χρήματα, υπάρχει λύση. Δημιουργούμε μια σελίδα για εξυπηρέτηση του γούστου μας και μια σελίδα για να εξυπηρετήσει τους σκοπούς του. Αυτό βέβαια αποτελεί ένα όνειρο. Στην πραγματικότητα, πρέπει να προσπαθήσουμε να του βγάλουμε από το μυαλό, ότι το web design σχετίζεται με Τέχνη.  Πρέπει να τον πείσουμε ότι πρόκειται για απλά μαθηματικά.

π.χ: Ανυπόμονοι χρήστες + e-commerce / 45% broadband = ΟΧΙ FLASH INTRO.

Φυσικά, για μένα το web design είναι τέχνη. Για το καλό των πελατών μας όμως, πρέπει να είναι το παραπάνω παράδειγμα.  Πρέπει να αφιερώσουμε περισσότερο χρόνο στο να βρούμε αποτελεσματικούς τρόπους και μεθόδους που δείχνουν ξεκάθαρα πως χάνονται χρήματα με λάθος επιλογές. Νοιώθω άσχημα όταν ενδίδω σε ένα project που δε πιστεύω ότι ξεκινά με σωστές βάσεις. Θέλω να κάνω κάτι για αυτό και ακόμη κι αν έχει μερικές φορές ως αποτέλεσμα να χάσω μια δουλειά, πάντα τελικά με ανταμείβει με έναν περίεργο, παράλληλο τρόπο.

Νομίζω ότι ήρθε η ώρα να αφήσουμε τις webdesignoφιλοσοφίες και να μιλήσουμε με παραδείγματα:

Project: white-teeth-doctor.gr

Brief: Θέλω ένα κατακίτρινο δόντι, ξαφνικά να παρουσιάζεται ένα οδοντικό νήμα και η νέα μηχανή καθαρισμού που αγόρασα, και να γίνεται κατάλευκο. Στη λευκή επιφάνεια μπορεί να βγει το κείμενο ή το μενού!

Web designer: Όχι, είναι λάθος επιλογή. Θα μπορούσαμε να κάνουμε μια μικρογραφία αυτού που περιγράφετε στο header ή στο footer ή σε κάποιο σημείο που δεν επηρεάζουμε το περιεχόμενο του website. Μη ξεχνάτε ότι οι χρήστες σας ενδιαφέρονται για το περιεχόμενο της ιστοσελίδας σας, και δεν έχουν πολύ χρόνο στη διάθεση τους. Συνήθως έχουν 30 με 50 δευτερόλεπτα και μέσα σε αυτά πρέπει να δουν:

α. που είναι το ιατρείο σας.

Β. ποιες είναι οι ικανότητες σας

Γ. Τι έχετε να προτείνετε;

Δ. Χρησιμοποιείτε κάποιες νέες μεθόδους;

Θα ήταν λάθος να περιορίσουμε το περιεχόμενο μέσα σε μια επιφάνεια Flash, διότι α. Το κάνουμε πιο δύσχρηστο και β. δυσκολεύουμε τη ζωή των μηχανών αναζήτησης που το μόνο που θέλουν είναι να διαβάσουν το website σας και να το βάλουν στα ανάλογα αποτελέσματα χρηστών που ενδιαφέρονται και ψάχνουν για εσάς.

Brief 2:  Οκ… μπορούμε τότε να το βάλουμε σαν εισαγωγή και μετά να μπαίνουν στο κυρίως website.

Web designer:  Και πάλι όχι.  Όπως είπαμε και πριν, οι επισκέπτες της ιστοσελίδας σας δεν έχουν χρόνο στη διάθεση τους.  Με το να τους παρουσιάσουμε μια εισαγωγή animation, θα καταφέρουμε να δείξουμε το όμορφο δημιούργημα μας σε ένα 25% αυτών.  Οι υπόλοιποι 70% θα πατήσουν το κουμπάκι “skip” και ένα 5%  θα κλείσει την ιστοσελίδα μιας και ο παλιός τους υπολογιστής κόλλησε από το animation :p Έτσι, θα έχετε πληρώσει ακριβά ( ναι, το animation κοστίζει πολύ! ) κάτι που θα κάνει περισσότερο κακό, παρά καλό.

Κάθε φορά, σε κάθε project υπάρχει πιθανότητα να συναντήσουμε αντιξοότητες, παραξενιές γούστων και πελάτες σε μεγάλο καλλιτεχνικό οίστρο.Βαριέμαι, νευριάζω και λέω από μέσα μου «whaaat? Not again! But how?!». Όμως αγαπώ αυτό που κάνω και νοιώθω την υποχρέωση να το προστατεύσω και να κάνω το δικό μου μικρό webinar σε κάθε άνθρωπο που ζητά τις υπηρεσίες μου, είτε το θέλει, είτε όχι! :)

Το προτείνω ανεπιφύλακτα, γιατί η εποχή των ανεκπαίδευτων πελατών που μπορούμε να τους πουλήσουμε ένα στημένο Joomla με έτοιμη κακο-πειραγμένη template και να λέμε ναι σε όλες τους τις επιλογές τελειώνει. Έρχεται πολύ σύντομα η εποχή των ενημερωμένων πελατών που μετρούν το κόστος της δημιουργίας της ιστοσελίδας τους, το συγκρίνουν με τα conversions που αυτή πετυχαίνει, όπως τα ορίζουν αυτοί και επιλέγουν προσεκτικά τις συνεργασίες τους.

Αυτή την εποχή, τη δημιουργούμε εμείς.  Την θέλουμε εμείς.  Μα ποιοι είμαστε εμείς; :p

Είμαστε οι σωστοί, φτωχοί πλην τίμιοι web designers!

Comments 2

2 Responses

Kikidi

Bravo Klou, orea ta eipes! Kalo kouragio me tous kallitexnes.

klou

Thanks kikidi :) Δε θέλει κόπο, θέλει τρόπο :p

Leave a comment

Follow me on twitter

I tweet interesting things about me, web design & NYC!