Η σημασία του User Interface Design & του ελκυστικού κειμένου στις πωλήσεις.

Το User Interface Design (ή UI Design) για το web  στα Ελληνικά,  είναι ο σχεδιασμός επιφανειών με κύριο χαρακτηριστικό του  την προσοχή στην συνολική εμπειρία που λαμβάνει ο χρήστης, καθώς πλοηγείται σε αυτές και τις χρησιμοποιεί.

Δημιουργώντας μια ιστοσελίδα για μια επιχείρηση που θέλει, ή καλύτερα, πρέπει να βγάλει χρήματα μέσω αυτής και συγκεκριμένα, να πουλήσει ένα προϊόν ή υπηρεσία, ο υπεύθυνος για το UI Design της έχει στόχο να καθοδηγήσει τον επισκέπτη/χρήστη της ιστοσελίδας με έναν τρόπο ώστε να φτάσει στο επιθυμητό αποτέλεσμα.

Για να γίνει αυτό, χρειάζεται να υιοθετηθούν ορισμένες αρχές, αλλά και να αποφευχθούν συγκεκριμένες τακτικές.

1. Ορισμός  και μελέτη ομάδων καταναλωτών που στοχεύετε.

Σίγουρα δεν θα πουλήσετε σε όλους. Αυτό μπορώ να το εγγυηθώ. Αυτό που πρέπει να κάνετε είναι να εξασφαλίσετε ικανοποιητικούς ρυθμούς πώλησης, κάτι που σημαίνει πως πρέπει να βρείτε το κοινό σας και ύστερα να μελετήσετε τις συνήθειες του ώστε να καταλήξετε κι εσείς σε αποτελεσματικές ενέργειες για να τους πλησιάσετε και να ξέρει ο υπεύθυνος για το UI, ποιους ανθρώπους πρέπει να κατευθύνει η ιστοσελίδα που σχεδιάζει και αναλόγως πως θα επικοινωνήσει τα μηνύματα της εταιρίας.

2. Προσοχή στα περιττά γραφικά.

Έρευνες έχουν δείξει πως τα περιττά και εντυπωσιακά γραφικά πολλές φορές αποσπούν την προσοχή του επισκέπτη και υποψήφιου πελάτη σας ή στην καλύτερη περίπτωση, τον καθυστερούν ακόμα περισσότερο από την σωστή επιλογή. Αν τα γραφικά δεν έχουν συγκεκριμένη και κατανοητή σχέση με το θέμα ή την εταιρία σας, δεν θα βοηθήσουν. Σκεφτείτε για παράδειγμα κάτι πολύ απλό. Σε μια πρώτη περίπτωση, στη σελίδα επικοινωνίας της μια εταιρία γράφει τη διεύθυνση της έχοντας πληρώσει έναν φοβερό και τρομερό εικονογράφο/γραφίστα να σχεδιάσει μια υδρόγειο με φανταστικά εφέ και χρώματα, την οποία και τοποθετεί αριστερά των στοιχείων.  Πρώτα το μάτι σας θα πάει σίγουρα εκεί και ύστερα θα δείτε τα στοιχεία επικοινωνίας.

Στη δεύτερη περίπτωση η εταιρία έχει δεξία τα στοιχεία επικοινωνίας της και αριστερά ένα Google map παράθυρο που δείχνει ακριβώς που βρίσκονται τα γραφεία.  Κόστισε λιγότερο, είναι ομολογουμένως λιγότερο εντυπωσιακό αλλά περισσότερο αποτελεσματικό.

Το ίδιο μπορεί να συμβεί και στην κεντρική σελίδα.  Με 2 πραγματικά παραδείγματα αυτή τη φορά, οι ασφαλιστικές εταιρίες έχουν ένα επιχείρημα αυτό το διάστημα για να σε πείσουν να ασφαλιστείς. Η ερώτηση “Πόσα μπορείς να γλυτώσεις, πόσα μπορείς να κερδίσεις επιλέγοντας μας;” είναι πολύ σημαντική.

Η http://www.allstate.com , ενώ έχει μια πολύ απλή και καλή δομή, κάνει την ερώτηση εκεί που πρέπει να την κάνει, αλλά πέφτει στην παγίδα των περιττών γραφικών. Ο Ντένζελ Ουάσιγκτον τι κάνει στα δεξιά χαμογελαστός;! [update: Δεν είναι ο denzel  αλλά ο Dennis Haysbert γνωστός και απο τη σειρά "The Unit". Thanks Pantso!]

Τι δουλειά έχει εκεί;

Έχει αναλάβει να με πείσει κάνοντας με να σκεφτώ “αα, να ένας διάσημος ηθοποιός που μου αρέσει στη σελίδα αυτή, θα την επιλέξω γιατί τώρα πια την εμπιστεύομαι!” ή μάλλον μου αποσπά την προσοχή;  Ποιά είναι η σημαντικότερη ενέργεια στη σελίδα αυτή;

Είναι ο χρήστης να επιλέξει να μάθει πόσα θα γλυτώσει αν αγοράσει τις υπηρεσίες τους. Και αυτοί τι κάνουν;  Χρησιμοποιούν έναν διάσημο ηθοποιό που αυτόματα καταργεί την πιο σημαντική ερώτηση στο μυαλό του χρήστη και την φέρνει σε δεύτερη μοίρα.  Επίσης, η σημαντικότερη ερώτηση είναι με κίτρινο font σε άσπρο background, μέσα σε ένα πλαίσιο που μοιάζει σαν μια εικόνα. Λάθος.

Η http://www.geico.com έχει μια διαφορετική προσέγγιση στο θέμα. Αντί να κάνει την σημαντικότερη ερώτηση στους υποψήφιους πελάτες της, περνά στο δεύτερο βήμα εμφανίζοντας μια φόρμα με 2 πεδία και ένα κουμπί.  Τύπος ασφάλειας, Ταχυδρομικός κωδικός,  Start! Δεν θέλεις έτσι; Πάρε τηλ εδώ. Θέλεις να μας δείς από κοντά; Εδώ. Μπαμ!

Δεν είναι πολύ πιο αποτελεσματικό από την πρώτη περίπτωση;

Πάλι όμως κάτι δεν κολάει!

Πείτε μου την αλήθεια… Τι παραπάνω δίνει η σαύρα που με κοιτά με περιέργεια; Μήπως πεινάει; Όχι, απλά είναι η μασκότ και μάλλον συσχετίζεται με το όνομα της εταιρίας. Επίσης σπάει τη μονοτονία της μακέτας, αλλά με πολύ άσχημο τρόπο. Είναι πάνω στο σημαντικότερο στοιχείο της μακέτας και είναι ο ορισμός του περιττού γραφικού.  Στην καλύτερη περίπτωση θα αγνοηθεί από τον χρήστη, στην πιο συνηθισμένη και χειρότερη, θα του αποσπάσει μερικά πολύτιμα δευτερόλεπτα απο την ενέργεια που η ίδια η εταιρία θέλει να κάνει!

Δεν είναι πολύ περίεργο; Γιατί όμως γίνεται;

Η απάντηση έχει 2 πλευρές. Αφενός το “art direction” του project γίνεται από το τμήμα marketing της εταιρίας. Αυτό βλέπει τις τελικές εκδόσεις, αυτό απορρίπτει, αυτό κόβει και ράβει. Το marketing είναι μια σπουδαία επιστήμη. Μια από τις αρχές του είναι το περίφημο “AIDA” το οποίο είναι το ακρωνύμιο τεσσάρων σημαντικών ενεργειών για την πώληση είδους ή υπηρεσίας και είναι οι Attention, interest, decision, action. Προσοχή, ενδιαφέρον, Απόφαση, Ενέργεια.

Πως λοιπόν τραβάς την προσοχή σε ένα φυλλάδιο; Στην τηλεόραση;  Σε μια αφίσα; Πως κερδίζεις το ενδιαφέρον του χρήστη;  Μια όμορφη ή περίεργη εικόνα κάνει τη δουλειά συνήθως εύκολα χωρίς περισσότερη σκέψη. Ακόμα καλύτερα θα ήταν αν συνδιαστεί με μια “πιασάρικη”  έξυπνη έκφραση ή motto.

Αφετέρου ο web designer δεν έχει τις κατάλληλες γνώσεις ούτε στις πωλήσεις, αλλά ούτε καν στο User Interface Design για το Web και τη διαφορά του με όλα τα υπόλοιπα μέσα και δεν μπορεί να αντιμετωπίσει με επιχειρήματα τις εντολές τύπου “Πολύ άδειο είναι εδώ, Μια εικόνα 1000 λέξεις κτλ” και φυσικά δεν μπορείς να απαιτήσεις από τον παραδοσιακό marketer να είναι γνώστης του αντικειμένου.

Δηλαδή δεν παίζει το “1 εικόνα, 1000 λέξεις”; Φυσικά και παίζει και υπάρχουν άπειρα παραδείγματα για αυτό.

Η σωστή χρήση εικόνων στο UI design έχει πολύ θετικά αποτελέσματα και το πιο ηχηρό παράδειγμα είναι η ιστοσελίδα της www.apple.com, με το brand new iphone 4G να σας περιμένει σε μια τεράστια εικόνα, που είναι και η σημαντικότερη ενέργεια που θέλει να κάνουμε η apple αυτό το διάστημα.

3. Η μίμηση επιτυχημένων προσπαθειών.

Συνήθως το καινούργιο project που θέλετε να κάνετε στο web έχει ήδη υλοποιηθεί εκεί έξω με επιτυχία και είναι λογικό να έχετε πάρει κάποιες ιδέες και να θέλετε να τις δείτε υλοποιημένες στο δικό σας website.  Η αλήθεια όμως είναι πως ο λόγος που πέτυχε κάτι σε ένα άλλο website, ίσως να είναι ο λόγος που θα αποτύχει στο δικό σας. Είναι καλό να έχετε στο μυαλό σας συγκεκριμένα καινοτόμα πράγματα, αλλά μόνο κάτω από μελέτη των δικών μας αναγκών, φέρνει στο φως τι πραγματικά χρειάζεται να υλοποιηθεί και τι όχι.

4. Ελκυστικό κείμενο

Πολλές φορές ο web designer καλείται να σχεδιάσει ένα UI χωρίς να έχει στη διάθεση του το πραγματικό κείμενο της σελίδας που σχεδιάζει. Ούτε καν το slogan! Πολλές φορές δε, οι πελάτες μας πιστεύουν ότι εμείς είμαστε υποχρεωμένοι να έρθουμε με μια καλή ιδέα για αυτό. Ας μη γενικεύουμε.  Σήμερα έχω να σχεδιάσω ένα τέτοιο website.

Αυτό δείχνει πόσο σημασία δίνει ο περισσότερος κόσμος στο σημαντικότερο στοιχείο του User Interface Design, το περιεχόμενο. Ακόμη και ο τίτλος του άρθρου είναι λάθος. Το κείμενο της ιστοσελίδας είναι το πιο σημαντικό στοιχείο του UI design και το άρθρο έπρεπε να είχε ως τίτλο του  “Η σημασία του User Interface Design στις πωλήσεις”, βάζοντας όμως και τη λέξη “Ελκυστικό κείμενο” είναι πιο κατανοητό.

Το ιδανικό UI design πρέπει να προκύπτει από το κείμενο της σελίδας. Με βάση το κείμενο μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά και τα γραφιστικά στοιχεία της σελίδας και πολλές φορές, το ίδιο το κείμενο αποτελεί  το σημαντικότερο design style της ιστοσελίδας.

Το καλογραμμένο κείμενο, εγγυάται τις πωλήσεις σας.

Η ευθύνη του καλογραμμένου κειμένου σε μια ιστοσελίδα είναι από μόνη της μια ξεχωριστή υπηρεσία που πωλείται από επαγγελματίες κειμενογράφους και αγοράζεται από επαγγελματίες εμπόρους του διαδικτύου που έχουν πιάσει το νόημα και έχουν καταλάβει ότι κερδίζουν πραγματικά από αυτό. Είναι από μόνο του ένα νέο άρθρο.

Ο Copywriter ή Content Strategist μπορεί να κάνει θαύματα, κάνοντας τη σελίδα σας να μιλάει τη γλώσσα του πελάτη σας, σαν να ήσασταν εσείς ο ίδιος εκεί! Επίσης εδώ ισχύει και το πρώτο πράγμα που αναφέρεται πιο πάνω, ο ορισμός των ομάδων καταναλωτών που στοχεύετε να πουλήσετε.  Έχει τεράστια σημασία  τι λες και σε ποιον το λες.

Γιατί όμως αυτό δεν μπορεί να το κάνει ο κάθε ένας από μόνος του; Ας πούμε ο ιδιοκτήτης και έμπορος ή πωλητής, που έχει πλέον και online κανάλι πωλήσεων, έχει τη δυνατότητα να μιλήσει τη γλώσσα των πελατών του και φυσικά ξέρει ποιοι είναι.

Η απάντηση είναι ότι στο web, δυστυχώς δεν υπάρχει η προσωπική επικοινωνία. Επίσης δεν μπορέις απλά να γράψεις αυτά που θέλεις να πεις στους πελάτες σου γιατί οι πελάτες σου στο web δεν διαβάζουν, αλλά σκανάρουν τη σελίδα σε μερικά δευτερόλεπτα.  Πολύ απλοποιημένα, θα διαβάσουν συγκεκριμένα πράγματα με συγκεκριμένη σειρά.

Ο UI designer έχει ευθύνη να πάρει το κείμενο σας και να το τοποθετήσει με τέτοιο τρόπο ώστε να κατευθύνει αποτελεσματικά τον χρήστη στην πώληση.

Χωρίς το κείμενο απλά πληρώνετε όλα τα λεφτά  για τη μισή δουλειά.

Προσοχή λοιπόν στο UI design της σελίδας σας και το σημαντικότερο στοιχείο του, το κείμενο, αν θέλετε να βάλετε ακόμα ένα λιθαράκι στην αύξηση των πωλήσεων σας!

http://www.geico.com/

Comments 8

8 Responses

Pantso

Ωραίο άρθρο…αλλά btw αυτός δεν είναι ο Ντένζελ Ουάσιγκτον :P . To UI design και το content είναι όντως από τα σημαντικότερα σημεία στο web design !

klou

Oh shit, τον μπέρδεψα! :P

Είναι ο πρωταγωνιστής του “The Unit”!

stratosf1

Συγχαρητήρια, πολύ καλό κείμενο…

Παρεπιπτόντως, μπορεί να είναι ο πρωταγωνιστής του “The Unit” αλλά είναι και ο τιτανομέγιστος πρόεδρος Palmer από το 24… Αθάνατος!

klou

@stratosf1 σ’ευχαριστώ!

Thomas

P.S: Ο πιο γνωστός του ρόλος είναι σα γερουσιαστής/πρόεδρος David Palmer στο 24!!! Από πολλούς θεωρείται ο πρώτος μαύρος πρόεδρος των ΗΠΑ και πρόδρομος του Obama :P

Theodore

Θα το προωθώ στους πελάτες μου. Προφανώς με βρίσκει σύμφωνο , 100% θα λεγα :)

klou

Χαίρομαι :)

Leave a comment

Follow me on twitter

I tweet interesting things about me, web design & NYC!