Πως η συμμετοχή σε ένα group buying website μπορεί να φέρει την καταστροφή.

Το group buying website είναι μια ιστοσελίδα η οποία κάθε μέρα έχει και μια προσφορά σε ένα ή περισσότερα προϊόντα ή υπηρεσίες, με έκπτωση συνήθως πάνω από 50% και για να ενεργοποιηθεί χρειάζεται ένα συγκεκριμένο αριθμό αγορών, που κάθε φορά ρυθμίζεται αναλόγως. Το πιο γνωστό group buying website ( και το πιο επιτυχημένο διεθνώς ) είναι το groupon.

Στην Ελλάδα αυτός ο τύπος αγορών έγινε ανάρπαστος, άρεσε τόσο στους τελικούς καταναλωτές, όσο και στους διαφημιστές/businessman/web entrepreneurs/web anything και το αποτέλεσμα ήταν να γεμίσουμε τέτοια websites και όταν λέω “γεμίσουμε”, το εννοώ. Μόνο σε αυτή τη λίστα μπορείτε να δείτε τουλάχιστον 50. Ωστόσο σε αυτό το άρθρο δεν θα εστιάσω στο αν υπάρχει χώρος για όλους ή κατά πόσο όλα φιλοξενούνε πραγματικές προσφορές.

Εδώ πιάνω για μια στιγμή το θέμα από την πλευρά του επιχειρηματία που δέχεται την πρόταση να συμμετάσχει σε ένα group buying website με μια προσφορά, ή το έψαξε μόνος του και θεώρησε ότι είναι μια καλή ευκαιρία διαφήμισης.

Αρχικά θα πρέπει να απαντήσω στην ερώτηση: “Ποιοι και γιατί να συμμετάσχουν σε ένα group buying website;” Στο μυαλό μου έρχονται οι παρακάτω κατηγορίες.

1. Μια νέα επιχείρηση που θέλει να διαφημιστεί με μικρό κόστος ή μια εδραιωμένη επιχείρηση που θέλει να ανοίξει ακόμα ένα κανάλι επικοινωνίας. Πιστεύει στο προϊόν ή υπηρεσία της και θεωρεί ότι μπορεί να διπλασιάσει τον κόσμο που θα την προτιμήσει μέσω της “καλής φήμης” που θα δημιουργηθεί από τους ευχαριστημένους πελάτες που θα αγοράσουν την προσφορά.

2. Μια επιχείρηση που η εποχή την ανάγκασε να προσαρμοστεί διαφορετικά και να αλλάξει αρκετά πράγματα. Ίσως το κοινό που απευθυνόταν να άλλαξε και από ακριβές υπηρεσίες/προϊόντα τώρα να είναι πιο προσιτή σε περισσότερο κόσμο. Ίσως ένα άνοιγμα ενός νέου υποκαταστήματος.

3. Μια επιχείρηση που δεν πάει τόσο καλά και θέλει να διαφημιστεί με μικρό κόστος και αυτό που λέμε, “να φέρει κόσμο στο μαγαζί”.

Αν και για τις πρώτες δυο κατηγορίες, η συμμετοχή με μια προσφορά σε ένα group buying website θα μπορούσε να έχει θετικά αποτελέσματα, για την τρίτη κατηγορία υπάρχει υπάρχει κίνδυνος η συμμετοχή της σε ένα τέτοιο website να είναι η χαριστική βολή.

Η Θεσσαλονίκη είναι μεταξύ άλλων και η πόλη του καλού φαγητού. Αν ξέρεις, υπάρχουν diamond spots στην πόλη που μπορείς να φας λες και είσαι στον Τύρναβο ή στην Κρήτη ή σε κάποιο ορεινό χωριό της Μακεδονίας ή ακόμα σε ένα Παριζιάνικο Bistro ( Μας λείπουνε όμως καλά Ιταλικά, να λέμε την αλήθεια )!

Ας πάρουμε για παράδειγμα ένα εστιατόριο με μειωμένη πελατεία, που αντιμετωπίζει τη συμμετοχή του σε ένα group buying website ως μια ευκαιρία να αυξήσει τα έσοδα του. Φαντάζομαι τον ιδιοκτήτη του εστιατορίου να μιλάει στον εαυτό του κάπως έτσι:

Εντάξει, θα κάνω -50% έκτπωση, αλλά θα χρεώσω τα αναψυκτικά, δεν θα πάρουν και κάτι παραπάνω; Από -50% μπορεί να πάει στο -35%. Και να μη φέρουν άλλο κόσμο η να μην ξανάρθουν, από το τίποτα καλό είναι.

Όχι φίλε εστιάτορα, από το τίποτα είναι χειρότερο. Έχεις σταματήσει για μια στιγμή να σκεφτείς γιατί έχεις μειωμένη πελατεία; Μήπως είναι η Κρίση; Μήπως είναι η ύφεση (γιατί κρίση δεν έχουμε σύμφωνα με τους αγαπητούς οικονομολόγους); Μήπως είναι τα μάγια που σου έκανε η πρώην σου ή ο αντίπαλος εστιάτορας απέναντι; Μήπως είναι η ατυχία; Μήπως είναι η περιοχή;

Μήπως είναι γιατί απλά υπάρχουν άλλα 100 εστιατόρια που καίγονται στη δουλειά, γιατί έχουν καλύτερα υλικά, καλύτερο μάγειρα, καλύτερο service, πιο όμορφη διακόσμηση και πιθανότατα, καλύτερο ιδιοκτήτη; Μήπως όσο κρίση κι αν έχουμε ο κόσμος δεν θα σταματήσει να τρώει έξω γιατί πολύ απλά είμαστε Θεσσαλονίκη και ο καφές, το τσίπουρο και οι ταβέρνες δεν θα κοπούν πριν μπούμε φυλακή από τα χρέη;

Ναι φίλε εστιάτορα, παίζει να είναι κι έτσι. Δες το σε παρακαλώ πριν αποφασίσεις να βάλεις προσφορά. Δες το, γιατί το κοινό που θα αγοράσει την προσφορά σου, είναι online buyers και ξέρεις τι θα πει αυτό, ε; Θα πει ότι πιθανότατα κρύβουν το geek μέσα τους και μόλις σε ευχαριστήσουν φεύγοντας από το εστιατόριο σου, ένα από τα επόμενα πράγματα που θα κάνουν δεν είναι απλά να μιλήσουν με τους φίλους τους και να πούνε ότι είσαι άλλη μια μέτρια ή κακή περίπτωση.

Θα κάνουν login στο tripadvisor.com, στο google places, στο trustedplaces.com,  sto blog τους, στο facebook, στο twitter και θα σε βαθμολογήσουν με ένα κουλουράκι,  θα γράψουν τη μέτρια ή κακή εμπειρία τους και θα τη μοιραστούν με όλο τον πλανήτη γη (including Thessaloniki) ώστε όποιος ψάξει ποτέ για εστιατόριο στην περιοχή σου, να ξέρει και να σε αποφύγει! Επίσης, όποιος ψάξει το εστιατόριο σου στο internet, πρώτα θα δει τις κακές κριτικές και μετά την ιστοσελίδα σου ( αν έχεις ).

Με λίγα λόγια, πριν αποφασίσεις να βάλεις προσφορά, σκέψου το διπλά. Κάνε την αυτοκριτική σου, αγχώσου, ίδρωσε, άλλαξε μάγειρα, άλλαξε προμηθευτή, κάνε κάτι τέλος πάντων γιατί οι geeks δεν αστειεύονται!

Comments 5

5 Responses

porcupine

My 2 cents.

klou

ε ναι! :)

Stratis

επιτέλους ένα καλό post για την ξεφτίλα του group buying. και μετά λένε ότι οι κινέζοι αντιγράφουν… όσο για τον αγαπητό επιχειρηματία ας δει και το θέμα της προστασίας του brand του. είναι σίγουρος ότι θέλει να δει την υπηρεσία του δίπλα σε υπηρεσίες αποτρίχωσης και αδυνατίσματος αμφιβόλου ποιότητας?
great post man :)

netfreak

Το Group Buying σαν -βοηθητικό- μοντέλο πωλήσεων δεν θα το χαρακτήριζα κακό, ίσα ίσα είναι win-win και για τις 2 πλευρές.

Το θέμα είναι αλλού κι έχει να κάνει με την Ελληνική νοοτροπία της αρπαχτής και της τσαπατσουλιάς. Απ’ την μία δηλαδή, βγήκαν τόσα πολλά deal sites [ συνολικά ΟΛΑ τα sites που ασχολούνται - άμεσα ή έμμεσα - με το group buying πρέπει να ξεπερνάνε τα 100-150 ] με αποτέλεσμα να υπάρχουν πολλά “slots” διαθέσιμα που ώθησαν κάποιους – δεν ξέρω ποιοι είναι αυτοί – να δημιουργήσουν είτε εικονικές προσφορές – δεκάδες παραδείγματα και “γνωστές” ιστορίες, είτε προσφορές πολύ χαμηλής *ποιότητας* ίσα ίσα για να έχουν 1, 2, 5 προσφορές κάθε μέρα.

Αυτό εν τέλει κάνει πρώτα κακό στον καταναλωτή και μετέπειτα στους ιδιοκτήτες των επιχειρήσεων. Μετέπειτα φυσικά κάνει κακό σε κλάδους ολόκληρους γιατί με τις συνεχιζόμενες προσφορές ένα προϊόν ή υπηρεσία χάνει την αξία του και αυτό είναι κάτι που θα φανεί σε βάθος χρόνου…

Το δικό μου συμπέρασμα είναι ότι δεν είναι όλα τα προϊόντα / υπηρεσίες κατάλληλα για προσφορές τέτοιου είδους και δεν μιλάω με τα κριτήρια που έχουν θεσπίσει τα ίδια αυτά τα sites [ υπολογισμού άμεσων/γρήγορων πωλήσεων κ.α. ] αλλά για πραγματικά κριτήρια που έχουν να κάνουν καθαρά με την φύση μιας προσφοράς και κατά πόσο είναι συμφέρουσα χωρίς όμως να συμβάλει στο να προσφερθεί σε χαμηλότερη ποιότητα ή θυσιάζοντας τέλος πάντων κάποια standards.

Υ.Γ.: Συμφωνώ με το παράδειγμα – και τις πιθανές επιπτώσεις – που έθεσες στο αρχικό άρθρο Θάνο :p

lisa

Πολλά δίκια…πριν κανένα 3μηνο μια αντίστοιχη προσφορά με έκανε να παρατήσω την αγαπημένη μου μπυραρία. Λόγω της μεγάλης κίνησης μετά την προσφορά τους, το περίπτερο της γειτονιάς μου είχε πολύ μεγαλύτερη ποικιλία σε μπύρες από ό,τι η μπυραρία πλέον, και το 80% των πιάτων του καταλόγου δεν υπήρχε.
Κάπως έτσι δεν πρόκειται να ξαναπάω…
Όπως λες, αν είναι για τις 2 πρώτες περιπτώσεις είναι χρήσιμα αυτά τα sites – στην 3η περίπτωση κατά πάσα πιθανότητα (ειδικά όπου πωλούνται και υπηρεσίες κι όχι μόνο εμπορεύματα) οι επιχειρήσεις ‘ξεστοκάρουν’ πριν κλείσουν. Ίσως αν πουλούσαν και ένα post-offer business consulting τα groupon-τύπου sites να βοηθούσε ;-)

Leave a comment

Follow me on twitter

I tweet interesting things about me, web design & NYC!