Δημιουργία ιστοσελίδων από την πλευρά του Project Manager

Το να είσαι υπεύθυνος για την δημιουργία μιας ιστοσελίδας δεν είναι το πιο εύκολο πράγμα, αλλά δεν είναι πυρηνική φυσική, αυτό είναι το μόνο σίγουρο. Όχι ότι δεν θα μπορούσα να γίνω Πυρηνικός Φυσικός… Θα μπορούσα.

Για σένα όμως Γαρύφαλλε ( random name ) που θέλεις να κάνεις ένα website για την επιχείρηση σου ή για σένα Αγησιστράτη που διαχειρίζεσαι το digital κομμάτι της εταιρίας σου, να ένα άρθρο με 5 βήματα που μπορεί να σου φανούν χρήσιμα!

 

1. Προσδιορισμός.

Ο προσδιορισμός αποσκοπεί στο να είναι πολύ ξεκάθαρο στο μυαλό όλων το τελικό αποτέλεσμα. Παρακάτω παραθέτω μερικές ερωτήσεις που θα σε βοηθήσουν. Μην κάνεις το λάθος να σκεφτείς έστω και για 1 δευτερόλεπτο ότι κάποιες απαντήσεις είναι αυτονόητες. Αν λάβεις σοβαρά υπόψη το όλο εγχείρημα, θα πιάσεις τον εαυτό σου να γράφει πράγματα, να τα διαβάζει αργότερα και μετά να αναρρωτιέται “μήπως είναι πολύ μπερδεμένο όλο αυτό; Μήπως πρέπει να το κάνω πιο απλό; Μήπως δεν χρειαζόμαστε δημοπρασίες, ηλεκτρονικό κατάστημα, διαχείριση αποθήκης, περιοχή μελών και forum; Ε; Σε ρωτάω!”

Οπότε μη βαριέσαι, δώσε τον απαραίτητο χρόνο και ξεκίνα να γράφεις.

Γιατί θέλεις να κάνεις ιστοσελίδα;

Τι πρόβλημα θα λύσεις με την ιστοσελίδα;

Ποιοι ακριβώς είναι οι υποψήφιοι χρήστες της ιστοσελίδας που θα αποκτήσεις; Πόσο χρονών είναι; Που βρίσκονται; Ποιο είναι το μορφωτικό και οικονομικό τους επίπεδο; (αν η απάντηση σου είναι 18-75, Ευρώπη και Αμερική, Ολα τα επίπεδα, κερδίζεις ένα μανταρίνι. Χάνεις μια ιστοσελίδα.)

Πως σκοπεύεις να τους βρεις;

Πως θα επηρεάσει την επιχείρηση σου η αποτυχία της ιστοσελίδας σου;

 

2. Οι σωστοί άνθρωποι. 

Αh, δύσκολη συζήτηση. Υπάρχουν σωστοί άνθρωποι σήμερα; Πως θα βρεις τα σωστά κορίτσια και αγόρια για την δημιουργία της ιστοσελίδας σου; Θυμήσου, σωστοί άνθρωποι = επιτυχία = χρήματα = Harley Davidson = Ταξίδια = Σαντορίνη = ηφαίστειο = έκρηξη. Δεν θυμάμαι που ήθελα να καταλήξω.

Οι παρακάτω συμβουλές όμως, ίσως σε βοηθήσουν.

Μείνε μακριά από το Google. Ναι, καλά με διάβασες. Μείνε μακρία σου είπα. Οι γενικές αναζητήσεις τύπου “κατασκευή ιστοσελίδων”, “δημιουργία ιστοσελίδων” κτλ, δεν οδηγούν στους σωστούς ανθρώπους, αλλά κατά πάσα πιθανότητα στους πιο παλιούς, πιο τυχερούς, πιο πονηρούς ή απλά πιο καλούς στο SEO. Οκ, μερικές φορές ίσως οδηγήσουν και σε άρθρα σαν κι αυτό που διαβάζεις, μέσα από τα οποία ίσως ανακαλύψεις κάποιον χαρισματικό designer, καλιτέχνη, συγγραφέα, διορατικό τύπο γεμάτο μετριοφροσύνη και αγάπη, αλλά ας είμαστε ρεαλιστές… Αυτό είναι 1 στο εκατομμύριο.

Αν θέλεις να βρεις τους σωστούς ανθρώπους πρέπει να ψάξεις στα σωστά μέρη. Το πρώτο καλό μέρος είναι ο ανταγωνισμός και οι εταιρίες που θαυμάζεις για τις πρακτικές τους. Αν βρεις ποιος έκανε το δικό τους website, μπορεί να κάνει και το δικό σου. Μια φορά είχα τηλεφωνήσει σε μια εταιρία στην ψύχρα, μίλησα με το τμήμα marketing και μου είπαν ποιος δημιούργησε το website τους. Δεν είναι κακό :}

Ένα ακόμα καλό μέρος είναι μια μυστική underground κοινωνία που τα μέλη της μεταξύ τους αποκαλούνται “η κοινότητα”. Αν προσέξεις τα μυστικά hints & tips που υπάρχουν σε Βικτωριανά κτήρια, κρατικές υπηρεσίες και ταινίες με τον Steven Seagal, θα δεις ότι τα Open Coffee και άλλα digital oriented συνέδρια και συναντήσεις γίνονται ολοένα και σε περισσότερες πόλεις της Ελλάδας. Σε κάθε συνάντηση μαζεύεται ένα πολύ μεγάλο πλήθος ανθρώπων που είχε ή έχει ή θέλει να κάνει ή δουλεύει σε μια εταιρία που ασχολείται με τις νέες τεχνολογίες και τον τομέα του internet. Παρουσιάζονται επιτυχημένα ή υποσχόμενα projects και είναι η τέλεια ευκαιρία να αναπτύξεις το network σου. Μην ντρέπεσαι να ρωτήσεις και να μάθεις που μπορείς να βρεις τους σωστούς ανθρώπους

Θέλεις να κάνεις ένα website. Οι άνθρωποι που ψάχνεις είναι στο web. Λογικό ε; Άνοιξε το www.dribbble.com, βάλε φίλτρο την Ελλάδα και θα βρεις πολλούς και αξιόλογους designers που μιλούν τη γλώσσα σου και μπορούν να σε συναντήσουν να τα πείτε κι από κοντά. Το ίδιο μπορείς να κάνεις στο forrst.com και στο behance.net.

 

3. Πως προσλαμβάνεις τους σωστούς ανθρώπους. 

Ακόμα πιο δύσκολη συζήτηση εκτός αν είσαι εκατομμυριούχος. Τότε κλείσε αυτή τη στιγμή το tab. ΚΛΕΙΣΤΟ ( και πάρε με τηλέφωνο ).

Αγαπητέ και κοινέ θνητέ συμπολίτη του κόσμου μας. Το να βρεις τους σωστούς ανθρώπους για τη δουλειά, είναι ένα πράγμα. Το να τους κάνεις να θέλουν να συνεργαστείτε είναι ένα δεύτερο και συνήθως το πιο δύσκολο της φάσης. Ακολούθησε τα παρακάτω tips και δεν θα χάσεις.

Άσε τα τεχνικά στους τεχνικούς. Περιέγραψε τι χρειάζεσαι στη γλώσσα σου και όχι σε html/css.

Δημιούργησε ένα σωστό brief, δείξε ότι ενδιαφέρεσαι για αυτό που θέλεις να κάνεις. Αν δεν ενδιαφέρεσαι εσύ, γιατί να ενδιαφερθούν άλλοι;

Καθώς ζητάς προσφορές, δεν είναι κακό να έχεις βάλει από πριν το budget σου, αλλά κάνε μια έρευνα αγοράς πριν το κάνεις αυτό, γιατί με 500 ευρώ το πιθανότερο είναι να δημιουργήσεις μια “ιστιοσελίδα”.

Δε μπορώ να καταλάβω, σε ποιο σύμπαν πιστεύεις ότι ένας επαγγελματίας θα ενδιαφερόταν να σου σχεδιάσει 2-3 προσχέδια δωρέαν, ώστε να δεις αν σου κάνει. Η εκτίμηση που δεν του δείχνεις με την κίνηση αυτή θα σου επιστρέψει ανέγγιχτη.

Μη στέλνεις το ίδιο e-mail σε πολλούς ανθρώπους/πολλές εταιρίες ταυτόχρονα. Ακόμα κι αν χρησιμοποιήσεις bcc, θα το καταλάβουνε και θα σε θυμούνται σε κάποιο πάρτυ γενεθλίων (όχι με τον καλύτερο τρόπο, αλλά θα υπάρχει χαρά, γέλιο, πατατάκια…)

Μην κάνεις παζάρια. Δεν είναι κακό να μη συμφωνείς με την προσφορά ή ακόμα και να κάνεις τη δική σου αντιπρόταση που ανταποκρίνεται στο budget σου ( και σε όποιον αρέσει στην τελική ), αλλά αν αρχίσεις τα “να το κάνουμε 1000;” και τα “θα μου κάνεις δώρο τα banners”, πιθανότατα να προσλάβεις κάποιον σωστό επαγγελματία με εμπειρία στη Λαική και όχι στο σχεδιασμό ιστοσελίδων.

Νοιώθω περίεργα που χρειάζεται να το γράψω αυτό, αλλά ας το γράψω. Τι εννοείς ξέρεις πόσες ώρες χρειάζονται για αυτό το project και ότι εσύ θα το έκανες σε 2 εβδομάδες αλλά επειδή δεν προλαβαίνεις θέλεις κάποιον άλλον να το κάνει; Επειδή ασχολήθηκες ερασιτεχνικά με την πληροφορική και ξέρεις τι γίνεται στην αγορά; Σκέψου ξανά και εμπιστεύσου τον σωστό άνθρωπο. Έκανες πολύ κόπο να τον βρεις για να μην τον εμπιστευτείς.

 

4. Διαχείριση του Project.

Για κάποιο λόγο βρέθηκες υπεύθυνος/υπεύθυνη να διαχειριστείς την πορεία κατασκευής της ιστοσελίδας της εταιρίας σου.

Είσαι Project Manager, κάνε Project Management.

Η επιτυχία του project management (όπως και του να είσαι Πατέρας) είναι 80% απλά να είσαι εκεί. Μια σιωπηλή παρουσία πάνω από τους ανθρώπους που εργάζονται, που παρακολουθεί την εξέλιξη και δείχνει ότι ενδιαφέρεται, εξυπηρετεί κάθε ανάγκη που προκύπτει, απαντά στις ερωτήσεις και με τα θετικά vibes του όποτε χρειαστεί, πιέζει για να γίνει το project στην ώρα του.

Μερικές φορές όμως, δεν γνωρίζουμε όλοι τα πάντα. Παίζεις στα δάχτυλα τις δημόσιες σχέσεις, τα οικονομικά και το marketing, αλλά δεν είναι κακό να μην είσαι γνώστης του τι χρειάζεται ένα web design project. Απευθύνσου σε κάποιον που ξέρει και βάλτον να σου μεταφράζει τι γίνεται ώσπου να καταλάβεις κι εσύ. Αυτό θα ήταν καλό να γίνει από το βήμα 1 του προσδιορισμού.

 

5. Διαχείριση κρίσεων.

Αυτό είναι κάτι που εύχομαι να μάθεις πόσο σημαντικό είναι με τον εύκολο τρόπο, την ανάγνωση αυτού του άρθρου δηλαδή και όχι με μια κρίση, γιατί μπορεί να τσούξει.

Πάντα να έχεις backup plan. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να βρεις 2 σωστούς ανθρώπους και όχι 1.

Πάντα να κρατάς extra χρήματα από το budget (αν είναι εφικτό) στην άκρη ακριβώς για τον παραπάνω λόγο.

Είναι καλό σε τέτοιες περιπτώσεις να βλέπουμε τα πάντα με θετική ενέργια πάνω από όλα και διάθεση να βρεθεί λύση. Πάνω σε μια επαγγελματική συνεργασία, δεν χωράνε νεύρα, αλλά μόνο λογική σκέψη με σκοπό την πιο σύντομη και λιγότερο επίπονη λύση. Οπότε υπομονή και καθαρή σκέψη.

Σίγουρα υπάρχουν κι άλλα πράγματα που πρέπει να προσέξεις και έχω ξεχάσει. Αν θυμηθείς κάποιο από αυτά, εγώ και οι χιλιάδες αναγνώστες μου θα θέλαμε πολύ να τα διαβάσουμε στα σχόλια, ακριβώς από κάτω :}

Comments 2

2 Responses

porcupine

Well said Sir klou.
Σκέπτομαι μερικές φορές ότι αυτά (ή τα περισσότερα από αυτά) θα τα είχαμε ξεπεράσει στο 2013 και θα μας απασχολούσαν νέα θέματα. Όμως, όχι, αυτά είναι ακόμα εδώ.

Πάντως παρότι συμφωνώ σε όλα, ξέρω ότι πολλές φορές οι λάθος συμπεριφορές των πελατών εκπορεύονται από εμάς, που ποτέ δεν μπήκαμε στον κόπο να τους γίνουμε πιο χρήσιμοι. Εννοώ ότι οι πολλοί πελάτες έχουν σήμερα τουλάχιστον μια έκδοση για την ιστοσελίδα τους. Μια έκδοση που απέτυχε, επειδή εμείς τους οδηγήσαμε λάθος δρόμους. Κι έτσι έρχονται σε σένα διστακτικοί και με λάθος γνώσεις. Ακόμα και οι εκατομμυριούχοι.

klou

Γιάννο οι εκατομμυριούχοι έχουν λεφτά για λάθη. Πόσες φορές μπορούν να βρουν τον λάθος άνθρωπο;

Και δεν ξέρω πως μπορούμε να γίνουμε πιο χρήσιμοι σε μη πελάτες μας που ψάχνουν κάποιον να κατασκευάσει το website τους.

Μέσω των συνεδρίων; Κανείς δεν πάει στα συνέδρια.

Μέσω των παρουσιάσεων; Κανείς δεν πρόκειται να τις διαβάσει.

Μέσω των blog μας; Χμ, ίσως εδώ κάποια στιγμή πέσει το μάτι κάποιου.

Πως αλλιώς; Γράψε τρόπους, είναι πολύ ενδιαφέρον :)

Leave a comment

Follow me on twitter

I tweet interesting things about me, web design & NYC!